:format(jpeg))
Osvetlenie výkladov a obchodov
Osvetlenie predajne na podporu predaja s pútavým efektomOsvetlenie predajne robí tovar na predajnej ploche skutočne atraktívnym, napr. v pekárňach, obchodoch s potravinami, ale aj v obchodoch s módou alebo kníhkupectvách. Svetlo usmerňuje pohľad diváka a vizuálne ukazuje rozsah v jeho najlepšej podobe. Na dosiahnutie tohto cieľa musí mať osvetlenie predajne vysokú hodnotu CRI aspoň Ra 80, aby dokonale reprodukovalo farebné spektrum v umelom svetle.
Prečo by ste mali použiť návrh osvetlenia
Pri osvetlení predajne sa vždy odporúča kompetentný návrh osvetlenia. Zahŕňa všetky technické prvky a prvky špecifické pre danú lokalitu s cieľom pozvať zákazníkov, aby sa zdržali, a zdôrazniť tovar. Návrhári osvetlenia tiež vedia, ako dokonale integrovať najmodernejšiu svetelnú techniku do prostredia predajne. Príkladom je vysoko výkonné osvetlenie obchodov LED s nízkou potrebou údržby alebo senzory HCL, ktoré automaticky prispôsobujú jas a teplotu farieb priebehu dňa a podporujú tak prirodzený biorytmus ľudí.
Čo je potrebné zohľadniť pri plánovaní podnikania?
:format(jpeg))
Základné osvetlenie, ktoré zabezpečuje rovnomerný jas v celom priestore predajne, zahŕňa
- Stropné svietidlá
- Zapustené reflektory
- Závesné svietidlá
:format(jpeg))
Akcentové osvetlenie sa používa na presné osvetlenie konkrétnych oblastí výrobkov alebo jednotlivých tovarov, napríklad pultu s klobásami a syrmi alebo výstavnej plochy s aktuálnym bestsellerom v kníhkupectvách.\ Tento aspekt osvetlenia predajne usmerňuje vnímanie návštevníka. Patria medzi ne:
- Svetlá dole
- ohybný reflektor
- Miesta
:format(jpeg))
Výklad je zvyčajne prvým miestom kontaktu so zákazníkom a má signalizačný účinok prostredníctvom dynamickej hry svetla a tieňa. Osvetlenie predajne sa tu môže hrať aj s farbou svetla: Chladné farby svetla > 4 000 Kelvinov pôsobia sviežo a dynamicky, zatiaľ čo teplé farby svetla do 3 000 Kelvinov pôsobia útulne a udávajú tón miestnosti.
z. Napríklad v cukrárni sú koláče a zákusky prezentované mimoriadne chutným spôsobom.
:format(jpeg))
Osvetlenie s koľajnicovými systémami
Koľajnicové systémy ponúkajú flexibilitu, pretože svietidlá možno umiestniť kdekoľvek na koľajnici. Pri koľajových systémoch sa všeobecne rozlišuje medzi nízkonapäťovými a vysokonapäťovými systémami. V sektore vysokého napätia sa ďalej rozlišujú jednofázové prípojnice a viacfázové prípojnice, napr. trojfázové prípojnice.
Rozdiel medzi jednofázovým a viacfázovým systémom spočíva v tom, že pri jednofázovom systéme možno svietidlá zapínať, vypínať alebo stmievať len spoločne. Tento systém je viac orientovaný na konečného zákazníka. Používajú sa spoty, reflektory a koľajnice od toho istého výrobcu.
Výhodou 3-fázových systémov je možnosť spínať niekoľko reflektorov rôzne, a tak vytvárať rôzne scenáre. Môže tu existovať kompatibilita medzi výrobcami, napríklad s koľajnicovými systémami od spoločnosti Arcchio.
Technické aspekty
CRI/farebné podanie
- Farebné podanie je uvedené v písmene Ra, za ktorým nasleduje Percentuálne podanie farieb v porovnaní s prirodzeným denným svetlom. Stopercentná vernosť farieb sa v súčasnosti dosahuje len s halogénovými žiarovkami, ale svetlo z vysokokvalitného LED osvetlenia predajní Ra 80 už vyzerá veľmi prirodzene.
- Hodnoty nižšie ako Ra 80 by sa nemali používať pri osvetlení obchodov, aby sa zabránilo nepekným, falošným farbám na tovare, čo je dôležité najmä v módnom priemysle, napríklad preto, aby sa predišlo sklamaniu na strane zákazníka.
Svetlá farba
- Ďalším dôležitým faktorom kvality svetla je teplota farby alebo farba svetla. To má vplyv na vnímanie tovaru a predovšetkým potravín. V tomto prípade biela nie je to isté ako biela.
- Teplota farieb spôsobuje, že svetlo sa javí buď modrasté, a teda chladné, alebo červenkasté, a teda teplejšie.
- Najmä v supermarketoch sa svetlé farby vyberajú špeciálne pre rôzne potraviny, napríklad teplá biela pre chutné mäso a chrumkavé žemle. Jedzte očami!
:format(jpeg))
Naše odporúčania
Právne požiadavky
Pri osvetlení predajne sa musia dodržiavať právne predpisy. Základný jas v predajni musí byť aspoň 300 luxov a v pokladničnej zóne dokonca 500 luxov. Z dôvodu pohodlia zákazníkov môžu niektoré oblasti samozrejme prekročiť zákonné normy, napríklad v kníhkupectvách, aby sa zákazníkom uľahčilo prezeranie literatúry.
Dobré svetlo potrebuje odborné poradenstvo
:format(jpeg))
Udržateľnosť
Pri osvetlení predajní LED sa kladie dôraz na ekologickú a ekonomickú udržateľnosť:
- Vysoká úspora energie vďaka nízkemu príkonu
- vysoký jas v rovnakom čase vďaka lepšej Svietivosť 100 lm/W
- Veľmi dobré farebné podanie minimálne Ra 80 až Ra 90
- Široká škála dostupných farieb svetla
- Dlhá životnosť od 50 000 prevádzkových hodín
- Žiadne infračervené a UV žiarenie, ktoré by ovplyvňovalo kvalitu tovaru
Lumories.sk Návrh osvetlenia od spoločnosti Lighting Design podporuje spoločnosti na ich ceste k energeticky efektívnejšej a udržateľnejšej organizácii používaním osvetlenia šetrného ku klíme. Investície sa podnikom oplatia niekoľkými spôsobmi: verejné programy podporujú efektívne vnútorné a vonkajšie osvetlenie aj dotáciami až do výšky 50 %.