Osvetlenie predajne na podporu predaja s pútavým efektom
Osvetlenie predajne robí tovar na predajnej ploche skutočne atraktívnym, napr. v pekárňach, obchodoch s potravinami, ale aj v obchodoch s módou alebo kníhkupectvách. Svetlo usmerňuje pohľad diváka a ukazuje sortiment z tej najlepšej stránky. Na dosiahnutie tohto cieľa musí mať osvetlenie predajne vysokú hodnotu CRI, minimálne Ra 80, aby dokonale reprodukovalo farebné spektrum v umelom svetle.
Prečo by ste mali použiť návrh osvetlenia
Pri osvetlení predajne sa vždy odporúča kompetentný návrh osvetlenia. To zohľadňuje všetky technické podmienky a podmienky špecifické pre dané miesto, aby sa zákazníci mohli zdržať a aby sa zdôraznil tovar. Návrhári osvetlenia tiež vedia, ako dokonale integrovať najmodernejšiu svetelnú techniku do prostredia predajne. Príkladom je vysoko výkonné LED osvetlenie predajní s nízkou potrebou údržby alebo senzory HCL, ktoré automaticky prispôsobujú jas a teplotu farieb priebehu dňa, a tým podporujú prirodzený biorytmus ľudí.
Čo je potrebné zohľadniť pri plánovaní osvetlenia?
Základné osvetlenie, ktoré zabezpečuje rovnomerný jas v celom priestore predajne, zahŕňa
stropné svietidlá
zapustené bodové svetlá
závesné svietidlá
Akcentové osvetlenie sa používa na presné osvetlenie konkrétnych oblastí výrobkov alebo jednotlivých tovarov, napríklad pultu s klobásami a syrmi alebo výstavnej plochy aktuálneho bestselleru v kníhkupectve.
Tento aspekt osvetlenia predajne usmerňuje vnímanie návštevníka. Patrí sem
svietidlá umiestnené dole
bodové svetlá
bodové osvetlenie
Výklad je zvyčajne prvým miestom kontaktu so zákazníkom a má signalizačný účinok prostredníctvom dynamickej hry svetla a tieňa. Osvetlenie predajne tu môže hrať aj s farbou svetla:
Chladné farby svetla > 4 000 Kelvinov pôsobia sviežo a dynamicky, zatiaľ čo teplé farby svetla do 3 000 Kelvinov pôsobia útulne a udávajú tón.
z. Teplé farby svetla do 3 000 Kelvinov pôsobia útulne a udávajú tón napríklad koláčom a zákuskom v cukrárni.
Osvetlenie s koľajnicovými systémami
Koľajnicové systémy ponúkajú flexibilitu, pretože svietidlá možno umiestniť kdekoľvek na koľajnici. Pri koľajnicových systémoch sa všeobecne rozlišuje medzi nízkonapäťovými a vysokonapäťovými systémami. Vo vysokonapäťovom sektore sa ďalej rozlišujú jednookruhové a viacokruhové dráhy, napr. trojfázové dráhy.
Rozdiel medzi jednofázovým a viacfázovým systémom spočíva v tom, že v jednofázovom systéme sa môžu svietidlá zapínať, vypínať alebo stmievať len spoločne. Tento systém je viac orientovaný na koncového zákazníka. Používajú sa reflektory, bodové svetlá a koľajnice od toho istého výrobcu.
Trojfázové systémy ponúkajú výhodu v tom, že je možné rôzne spínať niekoľko bodových svietidiel, a tak vytvárať rôzne scenáre. Môže tu existovať kompatibilita medzi výrobcami, napríklad so systémami koľajníc od spoločnosti Arcchio.
Technické aspekty
CRI/podanie farieb
Farebné podanie sa uvádza v Ra, za ktorým nasleduje percentuálny podiel podania farieb v porovnaní s prirodzeným denným svetlom. Stopercentnú farebnú vernosť v súčasnosti dosahujú len halogénové žiarovky, ale svetlo z vysokokvalitného LED osvetlenia predajní sa javí veľmi prirodzene už od Ra 80.
Hodnoty pod Ra 80 by sa v osvetlení predajní nemali používať, aby sa predišlo nepekným, falošným farbám na tovare, čo je dôležité najmä napríklad v módnom priemysle, aby sa predišlo sklamaniu zákazníkov.
Farba svetla
Ďalším dôležitým faktorom kvality svetla je teplota farby alebo farba svetla. Tá ovplyvňuje vnímanie tovaru a predovšetkým potravín. V tomto prípade nie je každá biela farba rovnaká.
Teplota farby spôsobuje, že svetlo sa javí buď modrasté, a teda chladné, alebo červenkasté, a teda teplejšie.
Najmä v supermarketoch sa svetlé farby vyberajú špeciálne pre rôzne potraviny, napríklad teplá biela pre chutné mäso a chrumkavé žemle. Aj oko sa naje!
Naše odporúčania
Právne požiadavky
Pri osvetlení predajne sa musia dodržiavať právne predpisy. Napríklad základný jas v predajni musí byť aspoň 300 luxov a v pokladničnej zóne dokonca 500 luxov. Z dôvodu pohodlia zákazníkov môžu niektoré oblasti samozrejme prekročiť zákonné normy, napríklad v kníhkupectvách, aby sa zákazníkom uľahčilo prezeranie literatúry.
Dobré svetlo potrebuje odborné poradenstvo
Udržateľnosť
Pri osvetlení predajní LED sa kladie dôraz na ekologickú a ekonomickú udržateľnosť:
Vysoká úspora energie vďaka nízkemu príkonu
súčasne vysoký jas vďaka lepšej svetelnej účinnosti 100 lm/W
veľmi dobré podanie farieb minimálne Ra 80 až Ra 90
Široká škála dostupných farieb svetla
dlhá životnosť od 50 000 prevádzkových hodín
žiadne infračervené a UV žiarenie, ktoré by ovplyvňovalo kvalitu tovaru
Návrh osvetlenia od spoločnosti Svetlá.sk podporuje spoločnosti na ich ceste k energetickej efektívnosti a udržateľnosti používaním osvetlenia šetrného ku klíme. Investícia sa podnikom oplatí niekoľkými spôsobmi: verejné programy podporujú efektívne vnútorné a vonkajšie osvetlenie aj dotáciami až do výšky 50%.